Senin, 10 Desember 2012

Nilai Mapel Bahasa Jawa Kelas 9 UAS 1 SMP Negeri 2 Taman 2012/2013

Nilai Mapel Bahasa Jawa Kelas 9 UAS 1 
SMP Negeri 2 Taman 2012/2013


KELAS 9 A

1    9967       ACHMAD FACHRUROZI     80
2    10167     AFIT NUGROHO     81
3    9970       AGUNG DWI NUGROHO     76
4    10169     ALFIANA     81
5    10211     AN NISA AULIA     79
6    10209     ANGGA ARI PAMUNGKAS     59
7    9931       ASRI FIRDAYATNI     84
8    10133     AYU KISWATI     80
9    10091     AYU RARA AMYATI     76
10    10094     CONDRO KIRONO     40
11    10054     DEWI LASMITA     76
12    10056     DHIAN OKTAVIANI     83
13    10097     FINA ROSYIDAH     80
14    10231     FIRMANSYAH ZAKARIA TRISNUARI     76
15    10182     FITRI MEGA SARI     76
16    9977       GALANG DWI PERKASA     76
17    10016     HANI AZHAR HUDA     76
18    10235     IMRON KHOLIK     76
19    9980       IRMA MAYASARI FAIZAH     76
20    10237     KHAFID UMAR HAMZAH     76
21    9981       KHUSNUL KHOTIMAH     80
22    10102     KRISTIANTI     83
23    10186     LAELI FITRI APRILIANI     93
24    10023     MAHENDRA ADY PRATAMA     80
25    10188     MUHAMMAD ARJUN FAUZI     83
26    10187     MUHAMMAD SUAEVA YUSUF     84
27    10241     NINDI ARIESTA     91
28    9990       NOVI ANDRIANTO     80
29    10149     NOVIA PUJI LESTARI     84
30    10152     OKA DIAN PRATAMA     91
31    10191     PENI PUJIYANA     90
32    10079     PUTRI WINDASARI     76
33    10195     RIFKY KURNIAWAN PUTRA     61
34    10155     RIZKA NURKHAMIDAH     93
35    10037     ROHMAH ROSAENI     89
36    10039     RULIANA HERA WATI     80
37    9998       SITI ISNAENI     77
38    9960       SURYADI SIGIT BUDIMAN     76
39    10046     VIVI ROSIYANA DEWI     86
40    10006     WIWIT GALANG SAPUTRA     76



KELAS 9B
1    10087    ADEN BAGUS ARDISWARA    79
2    10129    AJI BURHANUDIN YUSUF    79
3    9928    ANI WIJAYANTI    87
4    10214    BANJAR MULIYANTO    87
5    10216    DAHNIATI    84
6    10179    DIAH SEPTIASIH    83
7    10137    DIAN BAGUS HARIYADI    79
8    9934    DINA SEPTIANI SAPUTRI    86
9    10057    DITA NOFIYANTI    86
10    10058    DWI KAYANTI    90
11    10060    EMIL YUDHISTIRA    76
12    10229    EVIE FADILLAH    89
13    9935    FAJAR WINARSO    84
14    10096    FAUZI NUR IKHSAN    84
15    10062    FIRGIAWAN AGUS SULISTIANTO    83
16    10183    FUSTI GHINA NABILA    80
17    9938    GUNTUR PANJI BUONO    77
18    10099    HERI MULYANTO    81
19    9940    HERU KURNIAWAN    81
20    10142    INTAN MIYA AFIANTI    84
21    10017    JANUAR AMIRULLAH    76
22    10238    KUSUMA ADHI WIJAYA    76
23    10067    LAYLA SYIRIANI AMBARSARI    87
24    10106    MEI RISKA DIYANTI MEGANTARI    84
25    9986    MUH. RIZAL YUNIARDA    86
26    10029    NISA KHAIRUN STALIS    87
27    10078    OKTI PANCA ISTIANAH    86
28    10035    RIYA KOSMILA    86
29    10197    RIZAL YUSUF HANIFA    77
30    9955    RIZKI SEPTIANA DEVI    91
31    9954    RIZKIKIN DESKA VRASTAVA    76
32    10156    ROCHI EKO PAMBUDI    84
33    10244    RUSTIYANTI    86
34    10040    SITI INDAH NUR LESTARI    89
35    10201    SITI KHALIMATUS SA'DIYAH    86
36    10084    TRISA RUSTIYANI    87
37    10045    ULFATUN AMALIA    80
38    10003    UUN KARINA  NINGRUM    84
39    10206    WAWAN PURWANTO    76
40    9966    YULI MAELANI    76


KELAS 9 C
1    10570    ADITYA PADMANABA    76
2    10168    AIN SITI NURJANAH    76
3    10009    ALLIMUDDIN    76
4    9971    ALVIZAH SRI INDAH P.    84
5    10210    ANGGA TIARA GUNG    76
6    9972    ANGGUN RARA P    79
7    9973    ASFITA PRAMESWARI    77
8    10132    AVIE RIANI    79
9    10093    BRIAN DICKY PRAYOGO    84
10    10051    CESARA KHARISMAHARANI K.    83
11    10176    CITRA AYU TRISETYA RUROHATI    86
12    10135    DESI HASTARI    83
13    10222    DWI HARTINI    84
14    10225    EKA FATMAWATI    76
15    10228    ESA MEGALEYLI SUTRISNO    76
16    9937    FERDI DINARDO    57
17    10015    FERI ADI PURNOMO    51
18    10233    FITDA ASDIANY    76
19    10098    GITA CYNTIA NUSANTO P.    76
20    10234    GITA FITRI ALTIONFI    83
21    10144    KRISNA PRASTYO AJI    73
22    10066    KUSWANTO    81
23    10020    LAODE ISKI ISMAIL    56
24    9943    LILI HARYANTI WIDIARTI    80
25    10022    MAELI SOKHABAH    79
26    10145    MAYZA HELENA DEWI    81
27    10146    MUHAMAD IRFAN KUSHARYANTO    76
28    10027    NICKO BILLYANTO PRABOWO    79
29    10150    NOVIT ADE KURNIAWAN    56
30    10151    NOVRIANA KINTANI    76
31    9950    POPI ASIH    94
32    10081    RISKI NURHIDAYAH    80
33    10157    ROMZI ALWAN WIDAD WINDI    76
34    9956    SENO ADI PRADANA     79
35    9958    SISWOYO ADE PUTRO    66
36    9997    SRI MULYANI    87
37    9959    SRI PUJI ASTUTI    76
38    10041    SRI PURWENI    86
39    9962    TAURIP SUPRIAJI    83
40    10004    WAHYU SETIAWAN    76



KELAS 9 D
1    9968    ADAM BACHTIAR    76
2    10130    AMALIA ILMI ATI    91
3    10010    ANDI DWI LESTIYAWAN    87
4    10172    ARFIN NILAN MUHAMMAD    90
5    9929    ASITA WULANDARI    89
6    9930    ASIYATUN    90
7    10136    DEWI PUSPARINI    89
8    9932    DIKA ARDI PRIADANA    89
9    9933    DIMAS AGUS NUGROHO     81
10    10180    DIMAS AHMAD M. U.    89
11    10221    DONI SUPRIYANTO    76
12    10013    DWI RAHMAWAN   
13    10223    EDI KISWANTO    79
14    10224    EDI PRAYOGI    80
15    10059    EKO WAHYUDI    76
16    9978    GUNAWAN    84
17    10101    IQBAL FATCHULLAH    76
18    9942    KRIS MULYATI    83
19    10105    MIKE INDRIYANA    90
20    9984    MOCH. ULIL ABSOR    86
21    10026    MUHAMMAD ARIF HIDAYAT    80
22    9945    MULYASIH    83
23    10028    NISA AFFIFAH    86
24    10193    RAHMAT    83
25    10034    RINDANG RIZKY NASTITI    89
26    10242    RIRIH SARAH SATI    89
27    10154    RIZA KRISTIYANTI    87
28    10158    RUSTIANI    81
29    10199    RYAN AGUNG SETYAJI    84
30    10159    SAWALIYAH    90
31    9999    SUCI FITRIATUN    81
32    10160    SUCI RUKMANA    83
33    10044    TIYAS WIARSIH    84
34    10124    TRI PUTRI BUDIYANTI   
35    10247    VIVIN ANJAR YATIN    77
36    10205    WA'IDA AGUSTINA    76
37    10207    WIDI WIYARTO    76
38    10125    WINDA NUR AFIFAH    81


KELAS 9 E

1    10007    ADAM SABILA    76
2    10008    AGUS SUTIONO    76
3    10088    AMAR IZZA PAMBUDI    76
4    10131    ARIEFAH YOLANTI    91
5    10173    ASNALIA ROKHMAH    81
6    10138    DINNY BHAKTI ANA    91
7    10226    ERIK HARUN AL-ROSID    77
8    10014    EVI SRI WULANDARI    83
9    9974    FADILLAH MA'RUFAH LINTANG P.    84
10    10061    FATHUL MAGHFIROH    89
11    9936    FENDY TRI ATMOKO    83
12    10063    HANIF KHAERUDIN    60
13    10184    HARRY SAPUTRO    76
14    9941    HERU SETIYAWAN    80
15    10068    LUCKY ANISAH    83
16    9983    MALIK AJI IBRAHIM    81
17    10070    MOHAMAD ZAKKI    79
18    9944    MUHAMMAD ARVAN MARZUKI    76
19    10073    MUHAMMAD RIZAL BUSTOMI ASOB    77
20    9987    MUHAMMAD WAHYU MARDINI    54
21    9989    MUSTIANAH    76
22    10108    MUSTOFA PEBRIYANTO    80
23    9946    NIMAH IMAZAH    87
24    9947    NITASARY YULI WIDIYANTI    76
25    10190    PENI ANGGUN SUKMAWATI    89
26    10192    PRAWITA PRAWEDYARINI    76
27    9951    PRIANA AJI    60
28    9993    RANI SEPTIYANI    86
29    10080    REKTA KARTIKA P.    86
30    10116    REZA BAGUS PERMADI    80
31    10038    ROSITA CANDRAYANI    81
32    10245    RYAN SETYAWAN    51
33    9957    SITI HAJAH ANISAH    86
34    10043    SUKMA JANJI    90
35    10204    VIONA DIAH NUR KHONISAH    79
36    10248    WAHYU WIRANTO    76
37    10249    WINARNI    80
38    10166    ZAM ZAM ELFRIDA K.    77


KELAS 9 F
1    10127    ADELLA TIARA SARESTI    83
2    9969    ADITYA     80
3    10208    ALIF MUAMAR    80
4    10011    ANIESSA NOOR MUTMAINAH    90
5    10049    ARIF SYUKUR PANGESTU    90
6    10174    AYU FEBRILIASARI    89
7    10175    CAHYANTI    83
8    10012    CANDRA WIRA UTAMI    84
9    10215    CICI MARYANTI    86
10    10052    DAFID AJI PANGESTU    79
11    10053    DEDI PRAMUDIONO    84
12    10219    DESI PRASETIAWATI    84
13    10181    DINA NOVITA SARI    84
14    10139    FAIZAL IRVAN SAPUTRO    79
15    9939    HENDRI SETIAWAN    81
16    10141    IBNU SETIAJI     81
17    10143    IQBAL ANFASA    83
18    10019    KURNIA NURHIKMAH    90
19    10103    LARAS SATI KUSUMA DEWI    86
20    10069    LUSIANA    84
21    10024    MIFTAHUDI    94
22    10025    MOCHAMAD AJI KURNIAWAN    77
23    10107    MOHAMAD RIDWAN KRIS AJIANTO    76
24    10071    MOHAMMAD FAIZAL ANGGARESA    76
25    9988    MUKTI ANGGRAYANI    91
26    10109    MUTIARA RAHMAWATI    77
27    10189    NARIMO    76
28    10240    NELLA RACHMAWATI    87
29    10075    NINDYA MAHARANI    94
30    10111    NIRWANA ANGGAPURI    77
31    10030    NOVI MARDIANA    81
32    10114    PRIANGGO ADHI KURNIAWAN    89
33    10033    RIF'ATUL AZIZAH    76
34    10153    RIYAN ADE KURNIAWAN    76
35    10198    RIZKY FADLIANSYAH    76
36    10246    SARIFUDIN    79
37    10202    SITI MUNASIFAH    77
38    10005    WIDIYA YOSSA PERA    76


KELAS 9 G
1    10128    ADE YULIANI    83
2    10047    ADIBATU SYARIFAH    79
3    10170    ANDIKA SULISTIAWAN    76
4    10171    ANISA    80
5    10090    APRILLIA AYU SEKAR SARI    83
6    10177    CUT WAHIDAH MUHARROMAH    87
7    10217    DEDEN HIDAYAT    77
8    10218    DESI MARIYA HASTUTI    86
9    10230    FAJAR AJI BUDIARTO    77
10    9975    FAJAR ANDIANTO FAHMI    87
11    9976    FAJAR NUR FAISAR    76
12    10185    HINDUN UMAROH    84
13    10100    ICHSAN NUR HAKIM    80
14    9979    INDRI MEI LARASWATI    89
15    10236    IVVANA NUR KHOLISA    83
16    10018    JOHAN SETIAWAN    76
17    10021    LINDA FITRIYANI    90
18    10074    MUHAMMAD YUFRIDAR KHOIREZA    79
19    10147    MUMTAZ ALFIY    79
20    10110    NABILA NADA NURJATI    83
21    10076    NUR ELISSA    76
22    10031    NUR HIDAYAH AGUSTINA    87
23    10032    RAHMAT JAYANTO    91
24    9953    RIYAN WIDIYA WATI    84
25    10036    RIZKY PONI TISANTI    87
26    10042    SUKMA    77
27    10120    SUSI INDAH PRATIWI    79
28    10121    SYAHLIYA FITRIYANI    87
29    10163    TAUFIK HIDAYAT    76
30    10000    TO BAGUS SUKRON     76
31    9963    TOTO ISWANTO    76
32    9964    TSANIA AKMALIA    76
33    10203    TUTI ROHANI    81
34    10085    VITRIANA    80
35    9965    WARDI CATUR PRIYANTO    80
36    10165    WINDA RISKYANA    93
37    10086    WIWIT WIJAYANTO PUTRA    80
38    10126    YAYAN HARYANTI    76


KELAS 9H
1    10048    ADI HERLIN ARIYANI    76
2    10089    AMY ROSYANA    97
3    10212    APRILIA NUR HIDAYATI    90
4    10213    ARIS SAIFUDIN    83
5    10178    DEDE PRAYITNO WIDODO    76
6    10095    DEVIARTI NUR AMALIA    83
7    10055    DHEA AYU VITALIA    79
8    10220    DIMAS ARIF PRASETYO    83
9    10227    ERNI SETIAWATI    83
10    10232    FITA FATIMAH    87
11    10065    JOHAN ARIF HERDIANSYAH    87
12    10104    LISA ASTANTIANA YUNIAR    79
13    9982    LULUK NUR FAUZIYAH    83
14    10239    MOHAMAD PACHRUR CHAMID    87
15    10072    MOHAMMAD KHOIRIL ANWAR S.    84
16    9985    MUHAMMAD ARIS AFFANDI    86
17    10148    NENCY DINA KHARISMA    83
18    9948    NOVI WULANDARI    79
19    9949    NUR HIKMAH    90
20    10077    NURJANAH    79
21    10113    PANDHU AJI PRIA SETIAWAN    76
22    9991    PRASETYO EKO SAPUTRO    91
23    9992    RAFANNI SHAYA MAHANANI    76
24    9952    RENO    84
25    10194    REZA SETIAWAN SUBEKTI    89
26    9994    RISKA FITRIATI    83
27    10243    RISTA LISTYANA    80
28    10082    RITA MEI SITA DEWI    80
29    10196    RIZAL KUWATUS SALAM    89
30    10083    RUSWANDI    54
31    10200    SAEFUDDIN    76
32    10118    SALSA GHOFARI IKHSAN AS SALAF    76
33    10119    SUHALIMAH    81
34    10162    SUNIA NURLAELA    81
35    10122    TITI NUR KHASANAH    64
36    10123    TRI INDAH SARI    83
37    10002    UMI KULSUM    79

Rabu, 28 November 2012

Bathik Pemalang Kawentar Merga Warna Alam

 Bathik Pemalang -- Batik Pemalang


(Motif bathik Pemalang, foto dipunpendhet ing Museum Batik "Pancaran Widuri" Pemalang)

Nate midhanget tembung Parang Curiga, Kepedhak, Gemek setekem lan Sawat Rante? Ya bener iku jenenge motif-motif bathik Pemalang. Akeh sing duwe penganggep yen bathik Pemalang padha karo  bathik Pekalongan. Dianggep mangkono amarga Pemalang iku melu wilayah eks Karesidenan Pekalongan. Anggepan iku ora salah wong jenenge bathik iku bageyan budaya sing sumebare liwat tiru-tiru (asimilasi). Wiwit mbiyen tumeka saiki sing jenenge motif bathik klasik kadidene Barong, Gringsing, Kawung, Rujak Senthe ing endi-endi ana,  kalebu ing Pekalongan lan Pemalang.

Bathik Pekalongan kawentar marga regane sing relatif murah, motife maneka warna, iki sing ndadekake para pengrajin bathik/pengusaha bathik ing Kabupaten Pemalang terasimilasi mbok iyaa motif bathik ing Pemalang iku sing maneka warna, regane terjangkau, merakyat. Salah sijine usaha, ikhtiyar kang kawentare bathik Pemalang yaiku kanthi nggawe bathik kanthi motif warna alam.

(Kapethik saking Panjebar Semangat kanthi ewah-ewahan).

Minggu, 25 November 2012

Upacara Tingkeban

Acara Tingkeban utawi mitoni inggih menika satunggaling upacara ingkang dipuntindakaken tiyang jawi kangge mengeti jabang bayi umur 7 wulan wonten kandhutanipun ibu. Miturut para winasis, tembung mitoni asalipun saking tembung pitu, saged dipuntegesi pitutur, pituduh tumuju kasaenan lan kaluhuran. Wondene, miturut ilmu medhis, jabang bayi ngancik umur 7 wulan sampun nggadhahi wewujudan minangka manungsa kanthi wetah, pramila lajeng dipunpengeti kanthi ngawontenaken syukuran.

(wonten candhakipun)

Jumat, 23 November 2012

Ayahane tembung sajrone ukara

Ayahane tembung sajrone ukara
Ukara yaiku tembung utawa kumpulaning tembung kang nduweni teges. Ukara mujudake wedharing karep kang jangkep.


Perangane ukara sing baku yaiku:
1. Jejer, yaiku samubarang kang dianggep duwe adeg dhewe sarta dadi bakuning gunem utawa wicara. Lumrahe wujud tembung aran utawa kang dianggep aran.
2. Wasesa, yaiku samubarang kang dadi caritane jejer. Lumrahe awujud tembung kriya. Ananging ana uga kang awujud tembung kaanan, aran, sesulih, wilangan, lsp.
3. Lesan, yaiku samubarang kang dadi watesing wasesa utawa nerangake wasesa.
4. Geganep, utawa pelengkap, yaiku samubarang kang kanggo njangkepi ukara.
5. Katrangan, yaiku kang dadi andharaning ukara.

Gatekna tuladha-tuladha ing ngisor iki!
1. Pitike mati
        J      W
2. Sutri nyapu latar
        J      W      L

Jumat, 16 November 2012

Aksara Murda dan Aksara Swara.

Aksara murda adalah huruf khusus yang ada dalam huruf jawa, untuk aksara murda hanya ada 7 buah yaitu Na, Ka, Ta, Sa, Pa, Ga dan Ba. Fungsi aksara murda layaknya huruf  kapital, hanya digunakan untuk menulis nama orang penting/terkenal dan tempat/daerah yang terkenal/besar.
penulisan aksara murda bisa hanya di depan saja, atau bisa di keseluruhan kata.


Aksara Swara


Aksara swara atau huruf suara digunakan untuk menulis nama-nama tertentu seperti nama orang atau daerah/tempat. 


Sabtu, 21 Juli 2012

Prabu Kresnadwipayana (Abiyasa)

==> Versi Bahasa Jawa
Prabu Kresnadwipayana uga sinebut Prabu Rancakaprawa utawa Sutiknaprawa. Panjenengane duwe garwa telu yaiku:
*Dewi Ambika, peputra Raden Drestharastra, kang cacat wuta wiwit lair. Ya Raden Drestharastra iki sing garwane aran Dewi Gendari duwe anak cacahe satus kang sinebut Sata Kurawa.
*Dewi Ambalika, peputra Raden Pandhu, uga duwe cacat wiwit lair yaiku pucet lan tengeng. Ya Raden Pandhu iki kang garwane aran Dewi Kunthi sarta Dewi Madrim peputra Pandhawa sing cacahe lima lanang kabeh.
*Dewi Datri kaprenah adhine Dewi Ambika uga dadi garwane Prabu Kresnadwipayana, peputra Raden Yamawidura (Raden Widura).


==> Versi Bahasa Indonesia
Prabu Kresnadwipayana juga disebut Prabu Rancakaprawa atau Sutiknaprawa. Beliau mempunyai istri tiga jumlahnya, yaitu:
*Dewi Ambika, berputrakan Raden Drestharastra, yang cacat buta sejak lahir. Raden Drestharastra mempunyai istri yang bernama Dewi Gendari mempunyai anak seratus jumlahnya yang disebut Sata Kurawa (Seratus Kurawa).
*Dewi Ambalika, berputra Raden Pandhu, juga mempunyai cacat sejak lahir yaitu mempunyai wajah yang pucat dan berleher ''tengen''. Raden Pandhu beristrikan Dewi Kunthi dan Dewi Madrim dan mempunyai putra lima yang disebut Pandhawa.
*Dewi Datri yang masih termasuk adiknya Dewi Ambika (juga menjadi istrinya Prabu Krenadwipayana), berputra Raden Yamawidura (Raden Widura).


Kamis, 19 Juli 2012

Kapustakan Jawa


# Kapustakan Jawa jaman Hindu - Majapahit - Demak - Pajang

Para pujangga lan karangane:
A. Jaman Hindu
  1. Maha Bharata, karya Resi Wiyasa
  2. Ramayana, karya Resi Walmiki
  3. Arjuna Wiwaha, karya Empu Kanwa
  4. Kresnayana, karya Triguna
  5. Bharata Yuda, karya Empu Sedah dan Empu Panuluh
  6. Gathutkacasraya, karya Empu Panuluh
  7. Swara Dahana, karya Empu Darmaja
  8. Kretasancaya, karya Tan Akung
B. Jaman Majapahit
  1. Negara Kertagama, karya Empu Prapanca
  2. Sutasoma, karya Empu Tantula 
C. JamanDemak - Pajang
  1. Suluk Wujil, karya Sunan Bonang
  2. Suluk Malang Sumirang, karya Sunan Panggung
  3. Niti Sruti, karya Pangeran Karanggayam

Rabu, 18 Juli 2012

Rama Wiwaha


Kacariyos, Prabu Rama punika sejatosipun dewa. Asmanipun Wisnu. Panjenenganipun manjanma dados manungsa tumurun saking kahyangan dhateng donya. Sadaya kalawau awit panyuwunipun para dewa sanesipun, amargi para dewa boten tentrem dipunganggu dening Nata Alengka inggih punika Dasamuka utawi Rahwana.

Salah satunggaling dinten, Prabu Rama tuwn Lesmana nembe ngumbara dhateng pundi-pundi, njajah dhusun nasak wana, dumugi nagari sanes. Nalika semanten nglangkungi nagari Widheha utawi Manthili. Ratu utawi rajanipun kaparingan asma Janaka. Kaleresan ing Nagari Manthili saweg ngawontenaken sayembara. Sinten ingkang saged menthang gandhewa pusaka kraton, badhe kapundhut mantu, pikantuk putranipunputri ingkang kaparingan asma Shinta.

Kathah ingkang tumut sayembara. Sadaya sami nyobi menthang gandhewa, sami ngedalaken karosanipun nanging boten sami kasil. Punapa malih menthang, njunjung kemawon boten kiyat. Nanging dumugi giliranipun Rama, gandhewa dipunjunjung lon-lonan, lajeng kapenthang kanthi gampil. Sakala gandhewa tugel tengah. Swantenipun gumludhug, kados mbudhegaken talingan. Ingkang sami ningali manahipun sami gumun. Minangka bebungahipun sayembara, pramila Rama pikantuk Ayu Shinta.

Upacara wiwaha mawi cara agengan utawi rame-rame. Dangunipun ngantos pinten-pinten dinten. Sasampunipun anggenipun gadhah damel bibar, kekalihipun lajeng kaboyong saking Nagari Widheha/Manthili dhateng nagari Kosala. Ing Nagari kasebutpenganten kekalih dipunsubya-subya mawi pahargyan mawarni-warni.

(saking Marsudi Basa lan Sastra Jawa;gambar saking google.com)

Jumat, 13 Juli 2012

Lampahan-lampahan ing Pustaka Raja Purwa



Jilid 1-37
  1. Manikmaya = nyariyosaken lairipun Manik lan Maya. Manik punika Bathara Guru, Maya punika Ismaya (Semar). Bathara Guru nguwaosi Kahyangan. Semar tumurun dhateng Marcapada. Nyariyosaken lairipun para dewa tuwin widadari.
  2. Ngruna-ngruni = nyariyosaken Prabu Sengkan turunan saking nagari Parangsari arsa ngayunaken dewi Angruna lan Angruni.
  3. Watugunung = nyariyosaken Raden Buduk (Radite) nata Gilingwesi lajeng krama kaliyan ibunipun piyambak sesilih dewi Shinta patutan putra cacah 28. Wusana sami musna dados naminipun wuku 30.
  4. Mumpuni = nyariyosaken dewi Mumpuni krama kaliyan Bathara Yamadipati nanging lajeng rinebat dening Bathara Naga Tamala. Lajeng ugi rebatan kaliyan Srigati Putranipun Bathara Wisnu ing Mendhangkamulan. Nanging wekasan dewi Mumpuni krama kaliyan Naga Tatmala.
  5. Pakukuhan = nyariyosaken Prabu Pakukuhan/Prabu Kanu/Prabu Sri Mahapunggung ing Purwacarita perang lumawan Prabu Dewaisa nata Gilingwesi. (wonten candhakipun)

Tata Cara Adat Jawa

Tata cara adat Jawa iku werna-werna saka sajrone kandhutan tumekane pati. Tata cara adat kalebu gugon tuhon. Gugon tuhon iku lumrah dilaksanakake dening wong-wong sing percaya. Wong sing percaya lumrahe padha nggugu lan mituhu marang sakabehe ila-ilane leluhur. Ancas tujuane nglaksanakake tatacara mau murih rahayu lakune panguripan lan bisa katekan apa kang dadi sedyane.
Tata cara adat Jawa kaperang dadi 3 golongan:
  • Tata cara adat saka kandhutan - bocah
  • Tata cara adat saka bocah - diwasa
  • Tata cara kematian


                                                                


Werna-werna Tata Cara Adat Jawa, ing antarane yaiku:
  1. Ngupati = wilujengan kandhutan umur 4 sasi
  2. Mitoni   = wilujengan kandhutan umur 7 sasi
  3. Brokohan = wilujengan bayi lair
  4. Sepasaran = wilujengan bayi umur sepasar
  5. Selapanan = wilujengan bayi umur selapan
  6. Tedhak siten = wilujengan bayi umur 7 lapan / 7 sasi
  7. Tetesan = wilujengan bocah wadon sing lagi nggarap sari sepisan
  8. Khitanan = wilujengan bocah lanang sing lagi dikhitan
  9. Palakrama/nambut silane akrami = nikahan, perkawinan
  10. Surtanah = wilujengan kepaten (geblake)
  11. Mitung dina = wilujengan kepaten 7 dina
  12. Matang puluh = wilujengan kepaten 40 dina
  13. Mendhak (1) = wilujengan kepaten setaun
  14. Nyewu = wilujengan kepaten 1000 dina
  15. Midadarani = wengi sadurunge pala krama

(Sumber gambar saka:http://www.tembi.org/tembi/mitoni01.htm)

Kamis, 12 Juli 2012

Gugon Tuhon



Gugon = wewatakan sing gampang banget, nggugu marang guneme wong utawa dongengan.
Tuhon = sipat utawa wewatakan sing gampang mituhu manut marang guneme wong utawa dedongengan. 
Dadi gugon tuhon iku watak kang gampang banget nggugu lan manut guneme wong utawa dedongengan sing maune ora perlu digugu amarga ora ana bukti nyatane. Para maca disumanggaaken "pracaya mangga maido kena". Manut wong-wong sing nggugu marang gugon tuhon mratelakake: yen ora nggugu marang gugon tuhon bakal nemu bebendu utawa sesiku kayata:
  1. Dadi memangsane Bathara Kala
  2. Bisa sengsara panguripane
  3. Bisa anake entek mati
  4. Bisa ora kedawa umure
Kanggo nebus kaluputane kudu disranani slametan, naggap wayang lakon "Murwa Kala" slametan kanggo ngilangi bebendu iku diarani "Mruwat"

Crita Wayang


Crita wayang ana sing isih baku kasebut ana ing babon buku-buku sing wis ana, kalamangsane diowahi saprayogane. Ana uga crita wayang sing aran carangan. Carangan iku ing babon ora ana ganep, kaya unine ing carangan. Ning uga njupuk nyrempet sawenehing lelakon ing babon kono. Upamane crita "Bale sigala-gala", iku carangan, njupuk babon ing Serat Wiratha Parwa.

Saking pintere para dhalang lan uga kreatif, panjenengane bisa nganggit-anggit lakon anyar, iki jenenge crita rekan, upamane lakon "Semar Mantu".
Kang dianggep babon crita wayang:
  1. Mahabharata
  2. Ramayana
  3. Baratayudha
  4. Serat Rama
  5. Pustaka Raja

Sabtu, 07 Juli 2012

Ringkesan Babagan Pacelathon

Pacelathon yaiku guneman antarane wong siji lan sijine, bisa wong loro, telu, utawa luwih kang lagi rembugan sawijining bab apa ta apa.

a.    Sapa bae sing bisa nindakake pacelathon?
       Coba tlitinen ing ing bebrayan!
Antarane :
- Bocah cilik karo bocah cilik.
- Bocah cilik karo sing wis dewasa.
- Bocah cilik karo wong tuwa.
- Diwasa karo diwasa.
- Wong tuwa karo diwasa.
- Wong tuwa karo wong tuwa.
- Anak karo wong tuwa, lsp.

b.    Basa apa bae kang digunakake menawa lagi padha rembugan?
Basane njumbuhake  (bahasanya menyesuaikan dengan siapa berbicara, keperluannya apa, dan dimana).
Upamane :
- Bocah cilik – bocah cilik (ngoko lugu),
- diwasa – diwasa (ngoko lugu),
- diwasa – sepuh / tuwa (krama alus),
- Sepuh – sepuh (krama alus, ngoko andhap),
- wong tuwa – bocah (ngoko lugu), lsp.

c.    Kepriye budi pakartine (prilakune) yen lagi rembugan?
Budi pakertine guneman antarane:
Guneman ora waton guneman, nanging guneman kudu nganggo waton (aturan).
Ngadege, lungguhe, obahe tangan uga becik nganggo waton.
Suwarane, banter lirihe becik nganggo waton.
Polatane (wajahe / pandangan) uga nganggo waton aja nganti mencereng-mencereng upamane.
Intonasine (lagune) uga nganggo aturan ora angger mbengok-mbengok.

d.    Ringkese: budi pakartine wong guneman lan tumindak apa bae becike eling marang empan lan papan.
Guneman kuwi karo sapa ?
Perlune apa ?
Ana ngendi papan panggonane ?
Basa lan sikape njumbuhake (menyesuaikan).

Jumat, 03 Februari 2012

Sesorah Perpisahan Kelas (Pidato Perpisahan Kelas)

Assalamualaikum Warohmatullohi Wabarokatuh,

Ingkang dahat kinurmatan Bapak Kepala Sekolah … , Bapak Ibu guru, staf TU, lan kanca-kanca adhik-adhik sedaya ingkang kula tresnani.

Sepisan sumangga kita sedaya ngaturaken puji syukur dhumateng Gusti Allah ingkang sampun maringaken nikmat dhumateng kita sedaya, saengga kita sedaya saged kempal ing adicara perpisahan kelas 9 samenika. Kula siswa kelas 9 (?) ingkang tinanggenah guru kagem makili kanca-kanca kelas 9 ngaturaken matur nuwun dhumateng sedaya bapak ibu guru ingkang sampun nggulawenthah kula sakanca, dangunipun tigang warsa ing pawiyatan menika.


Kula sakanca badhe nyuwun pangestunipun supados kula sakanca saged dados tiyang ingkang migunani tumrap kulawarga, masyarakat, agami, nusa lan bangsa. Sejatosipun kula sakanca rumaos awrat sanget badhe nilaraken pawiyatan (sekolah) menika. Kula inggih gadhah sakedhik pesen kagem adhik-adhik kelas 7 lan 8 supados tansah sinau ingkang sregep supados saged mujudaken cita-citanipun.
Cekap semanten saking kula, menawi anggen kula sakanca gadhah kalepatan. Kula nyuwun agunge pangapunten dhumateng sedaya kemawon.

Nuwun,
Wassalamualaikum Warohmatullahi Wabarokatuh.



(Gambar kapendhet saking Google.com)

Kamis, 12 Januari 2012

Asal-usule Kabupaten Kebumen




Miturut critane, biyen Kabupaten Kebumen jenenge Panjer. Kebumen isih duwe sesambungan apik lan kuwat karo keraton Mataram. Panguwasa Panjer jaman kuwi yaiku Ki Kertawangsa, gelare Temenggung Kolopaking.


Kolopaking setya banget marang Sultan Agung, panguwasa Mataram. Sawise Sultan Agung mati banjur disulihi karo Sultan Amangkurat I. Nalika kuwi dadi akeh kadadeyan sing nglibatake kabeh krabat keraton. Pangeran Bumidirjo, pamane aweh wejangan supaya yen ana prekara sing wigati kudu diungkuli kanthi musyawarah, nanging kuwi kabeh disepelekake. Banjur Pangeran Bumidirjo mutusake lunga neng Mataram karo ditutake Jagusara menyang tlatah Bagelan sisih kulon lan netep ing desa Panjer. Ora suwe Pangeran Bumidirjo ngganti jenenge dadi Ki Bumi. Ki Bumi duwe putra papat yakuwi Ki Gusti, Ki Bagus, Nyai Ageng, lan Ki Bekel. Saka Ki Bekel dhewe lair Ki Ragil, Ki Ragil duwe putra Ki Hanggayuda, sing ditetepake dadi demang Kutowinangun. Ki Hanggayuda duwe putra pitu, salah sawijine yakuwi Joko Sangkrib.

Nalika kuwi Joko Sangkrib kena lelara kulit sing mutawir banget, saengga dheweke diremehake karo keluwargane lan konco – koncone. Joko Sangkrip banjur lunga ngembara nggolek ngelmu lan kawarasan. Sawise mari saka lelarane lan tambah sekti, Joko Sangkrib nerusake lakune lan ngganti jenenge dadi Surawijaya.
Surawijaya banjur nggolek pangalaman neng pondhok Pesantren Kyai Akhmad Yusuf ing Bojongsari. Surawijaya ditresnani karo gurune amarga kapinterane. Joko Sangkrip ora mung nggolek ngelmu nanging uga sinau beladiri.
Sawise ngelmune krasa wis cukup dheweke pamit lan entuk wejangan saka gurune supaya ngabdi neng Mataram. Amarga kabecikane bisa ngadhepi lawan, dening Raja diwenehi gelar Adipati Aryo Arumbinang. Banjur dheweke urip neng Kutowinangun diparabi Kyai Hanggawangsa. Kyai Hanggawangsa utawa Arumbinang I ngurmati banget marang para leluhure. Tlatah sing dienggoni Ki Bumi dijenengi Kebumian, suwe – suwe dadi Kebumen.
Kebumen ditetepake nganggo dhasar SK Gubernur Jenderal De Jonge No. 03 tanggal 31 Desember 1935 lan mulai digunakake tanggal 01 Januari 1936. Tanggal 01 Januari kuwi sing nganthi saiki ditetepake dadi dinane kabupaten Kebumen. Nalika jamane Clash karo Belanda tanggal 19 Desember 1948, pendhopo kuwi dibakar supaya ora digunakake penjajah. Pungkasan neng dina kemis kliwon tanggal 29 April 1982, pendhopo sing wis rata lemah dening Drs. Hadiyono, Bupatine  dibangun maneh karo upacara kejawen. Mangkana wewangunan joglo dadi katon apik lan endah.

Selasa, 10 Januari 2012

Asal-usulipun Kabupaten Blora lan Ajaran Saminisme



Kabupaten Blora wis kawentar ana ing papan endi wae. Miturut carita rakyat asal usul jeneng Blora saka tembung Belor sing duwe teges Lumpur. Wiwit jaman kerajaan Pajang nganti kerajaan mataram kabupaten Blora iku daerah sing apik ana ing pemerintah. Sejarahe yaiku Blora wektu dicekhel karo kadipaten jipang wiwit abad XVI sing isih dicekhel pemerintahan Demak yaiku Adipati Jipang sing jenenge Aryo Penangsang. Aryo Penangsang luwih misuwur nganggo jeneng Aryo Jipang. Daerah sing dikuasai yaiku Pati, Lasem, Blora, lan Jipang. Nanging sakwise Jaka Tingkir (hadiwijaya) ngwarisi tahta Demak pemerintahan lajeng  dipindahke ana Pajang dadi Blora iku mlebu kerajaan Pajang.


Kerajaan Pajang ora suwe dadi pemimpin amarga direbut karo kerajaan Mataram sing ana ing Kotagede Yogyakarta. Blora salah sijine wilayah saka Mataram Timur utawa daerah bang wetan. Wektu pemerintahan Paku Buwana I daerah Blora di wenehna anake sing jenenge Pangeran Blitar lan diwenehi gelar Adipati. Wektu Mataram ana ning tangane Paku Buwana II ana kedadean pemberontakan sing dipimpin karo Mangku Bumi lan Mas Sahid, Mangku Bumi bisa nguasai Sukowati, Grobogan, Demak, Blora lan Yogyakarta. Ing wektu sing bebarengan Blora uga ngangkat Wilaktika dadi bupati Blora. Perang Mangku Bumi rampung amarga ana perjanjian Giyanti sing misuwur nganggo jeneng palihan negari. Amarga perjanjian kuwi Mataram kabagi dadi 2 yaiku kerajaan Surakarta lan kerajaan Yogyakarta.
Ana ing Palihan negari, Blora dadi wilayah kasunan. Nanging Bupati Wilaktika ora gelem mlebu dadi daerah kasunan. Mula dheweke luwih milih mundur saka Jabatane. Wiwit jaman Pajang nganthi jaman Mataram kadipaten Blora pancen daerah penting kanggone pemerintah pusat kerajaan amarga Blora misuwur karo hutan jatine. Blora wis obah statuse saka apanage dadi daerah kabupaten wiwit dina kamis kliwon tanggal 2 suro tahun 1675 utawa tanggal 11 desember 1749 Masehi, sing nganthi saiki wis misuwur dadi Hari jadi Kabupaten Blora. Perlawanan rakyat Blora sing dilakoni petani ora ucul saka kondisi sosial lan ekonomi pedesaan sing ora apik wiwit akhir abad 19. Pembayaran pajak sing diterapke saka pemerintah kolonial belanda panci abot kanggo pemilik tanah. Mula wiwit tahun iku ana gerakan Samin sing dipelopori karo Samin Surosentiko.
Samin Surosentiko lahir ana ing desa ploso kedhiren, randublatung kabupaten Blora. Bapake Surosentiko jenenge Raden Surowijaya utawi luwih misuwur kanggo jeneng Samin Sepuh. Jeneng Samin Surosentiko sing asli yaiku Raden Kohar. Jeneng iki diubah dadi Samin yaiku jeneng sing nafase kerakyatan. Samin Surosentiko isih ana pertalian darah karo pangeran Kusumoningayu sing kuasa ana ing kabupaten Sumoroso pas tahun 1802 - 1826. Wiwit tahun 1890 Samin Surosentiko ngembangake ajaran ana ing daerah Blora. Akeh penduduk ana ing  desa sekitar sing tertarik karo ajarane. Wektu kuwi pemerintah kolonial belanda durung tertarik karo ajarane amarga dianggap dadi ajaran kebatinan biasa utawa agama anyar sing ora mbahayake kanggone pemerintah kolonial belanda. Wiwit tahun 1903 Residen Rembang nglaporake yen ana 722 wong pengikut Samin sing nyebar ana ing 34 desa ing Blora. Pemerintah kolonial Belanda mulai ngrasa was – was dadi akeh pengikut Samin sing ditangkap lan dipenjara.

Samin Surosentiko diangkat dadi ratu adil tanggal 8 November 1907 banjur diwenehi gelar prabu Panembahan Suryangalam. Banjur selang 40 dina sakwise kedadian kuwi, Samin Surosentiko ditangkap karo raden Pranolo yaiku asisten wedana randublatung. Sakwise ditangkap Samin karo 8 pengikute dibuwang ana ing luar Jawa lan mati tahun 1914. Tahun 1908, penangkapan Surosentiko ora madamake pergerakan Samin. Wong sorejo salah siijine pengikut Samin nyebarke ajaran didistrik Jawa, Madiun. Ana kene wong – wong desa sing padha dihasut supaya ora bayar pajak marang pemerintah kolonial belanda. Nanging Wongsorejo karo pengikute ditangkap lan dibuwang. Tahun 1911 Surohidin menantu Samin Surosentiko lan engkrak salah sijine pengikute nyebarke ajaran Samin ing daerah Grobogan. Karsiyah nyebarke ajaran Samin ing Kajen, Pati. Puncak gegere Samin amarga pemerintah kolonial Belanda mundake pajak, malah ing daerah Purwodadi wong – wong Samin wis ora maneh ngormati Pamong desa lan polisi uga ana ing distrik balarejo, Madiun. Ana ing Kajen Pati, Karsiyahh dadi pangeran Sendang janur ngelingna para bebrayan supaya ora bayar pajak. Ana ing desa Larangan wong – wong Samin uga nyerang aparat desa lan polisi.

Senin, 09 Januari 2012

Tuladha Panatacara Pambagyaharja

Mahardikeng tyas ring kamardikan, nugraha miwah sih wilasanippun gusti ingkang maha agung, mugi anggung sumandha wonten ing jiwangga kita sawegung waradin sagung dumadi raharja niskala satuhu.
Mligi katur para rawuh ingkang hangrasuk agami islam assalamualaikum wr wb.

Para sesepuh myang pinisepuh  ingkang pantes sinungkeman, para sanak kadang sentana warga pawong mitra ingkang tansah sinambrama ing pamboja, para rumaja putra rumaja putri ingkang tansah kinasih ing gusti,  waradinipun dhumateng sangyaning para rawuh kakung putri wreda mudha minulya.
Minangka purwakaning atur, keparenga kula ngaturaken pambagya wilujeng, saha ngaturaken gunging panuwuningkang tanpa pepindhan tumrap karawuhan panjenengan sedaya.
Ing salajengipun, mugi kepareng kula angambali atur uninga, bilih wontenipun pajenengan sedaya karawuhaken wonten ing wismanipun Bapak ………..( pamangkugati / yang punya hajat ) ing ri kalenggahan punika, wigatos kasuwun pangestu saha kasuwun anjenengi anggenipun amiwaha putri warujunipun (putri ingkang angka tiga) ingkang asesilih ……….( nama pengantin putri) pikantuk putra panenggakipun Bapak ………..( ayah pengantin putra ) sekaliyan saking …………( almt asal pengantin putra ) ingkang akekasih ………….( nama pengantin putra )
Lumantar kanthi puja-puji panjenengan sedaya kasebat, mugi-mugi gusti ingkang maha tunggal aparing nugraha agung dhumateng pengantin kekalih minggahipun ingkang sami mangun bebesanan. Mugi saged ambabar karahayon. Guyub rukun rerentengan reruntungan anggenipun sami mangun bebrayan/balewisma enggal widodo nir ing sambekala. Kadumugen ingkang sinedya, ing satemah mahanani bagya mulya yuwana air batos, ing donya prapteng dlahan.
Boten kasupen Bapak …………(pamangku gati ) ngaturaken angunging panuwun ingkang tanpa pepindhan tumrap paringipun dana ingkang maneka warni, ingkang boten saged kaaturaken satunggal baka satunggal. Pamangku gati sekaliyan boten saged caos tetimbangan punapa-punapa. Kejawi among tansah nyenyuwun dhumateng gusti ingkang murbeng titah. Mugi kepareng anglunturaken sih nugraha dumateng panjenengan sedaya, satraju kaliyan sih kadarman panjenengan.
Ing wasana damar mancung cinupet semanten atur kula hambok bilih wonten muna muni tandhang graying kitaling subosita kula titah sak wantah nyuwun agunging samudra pangapsami.  
 

(Kapundhut  saking tuladha medhar sabda panatacara mata kuliah berbicara asuhan Rama alm. Trontong Sadewa Unnes Semarang 2007)

Tuladha Panampi Pahargyan Midodareni



            Mahardikeng tyas ring kamardikan nugraha miwah sih wilasanipun gusti ingkang maha agung mugi anggung sumandha wonten ing jiwangga kita sawegung waradin sagung dumadi, raharja, niskala satuhu.
Tumrap para kadhang muslimin, muslimat, asalamualaikum Wr. Wb.
Minangka talangbasanipun bapak WISNU WARDANA sekaliyan keparenga kula pun WAHYU HASTANTO ngempil kamardikan para rawuh saperlu ananggapi pangandikan bapak WISNU WARDANA sekaliyan ingkang lumantar bapak ZAENURI

Bapak ZAENURI ingkang kinurmatan,
Trajuning sih saking bapak WISNU WARDANA  sekaliyan ingkang sampun rawuh Ing ngriki satuhu adamel bombong sarta mongkokipun bapak ABDUL NGOFUR sekaliyan.
Ingkang punika lumantar kula bapak ABDUL NGOFUR sekaliyan ngaturaken panuwun ingkang tanpa pepindhan.
Salajengipun ugi sampun kula tampi salam taklim saking bapak WISNU WARDANA  sekaliyan tumunten badhe kula aturaken dhumateng bapak ABDUL NGOFUR sekaliyan
Bapak ZAENURI ingkang minulyeng budhi rawuh panjenengan ingkang sampun anganthi calon pengatin priya pun dimas bagus HERU PRASETYA .adamel suka gembira manahipun bapak WISNU WARDANA  sekaliyan pramila kanthi raos bombong katampi pasrahipun calon penganten priya.
Ugi ngaturaken panuwun igkang tanpa upami tumrap sedaya sih peparingipun mugi hamimbuhi manunggaling tekad badhe sesarengan ngumpulaken balung apiah lumantar bebesanan. Salajengipun dhumateng bapak ZAENURI sakadang sumangga panjenengan sedaya kula dhereaken lelenggahan sinambi paring pangestu mugi calon pengatin anggenipun badhe nglampahi daup silakrama benjang enjang tansah pinaringan wilujeng nir ing sambekala.
Mekaten atur kula hambok bilih wonten atur kula ingkang kirang mranani penggalih panjenengan kula nyuwun lumunturing sih samudra pangaksami.
Wasalamualaikum wr.wb.
Gambar saking: http://www.google.co.id/imgres?q=pranatacara+jawa&um=1&hl=id&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:en-US:official&biw=1366&bih=652&tbm=isch&tbnid=Mh4Zaspc7jwOFM:&imgrefurl=http://penerbitpinus.com/produk-230-.html&docid=E96VZooCOQ00tM&imgurl=http://penerbitpinus.com/foto_produk/92PRANATA%252520CARA.jpg&w=419&h=627&ei=LKcLT_mpH4OurAfmmrWUBA&zoom=1
  Karacik  dening Bapa alm.  Trontong Sadewa, SH.(Dosen MK Berbicara, PBSJ Unnes)

Kamis, 05 Januari 2012

Asul-asul Kabupaten Batang





Batang, salah sijine kabupaten kang ana ing Jawa Tengah duweni sejarah. Manut cerita, ing jaman biyen ana kerajaan sing jenenge Kerajaan Mataram Islam. Rajane yaiku Sultan Agung Hanyokrokusumo. Wektu kuwi Sultan Agung lagi nyiapake prajurit-prajurite kanggo nyerang prajurit Belanda ing Jakarta sing biyene arane Batavia.

Sultan Agung ngutus Bupati Kleyangan sing jenenge Dipokusumo supaya babat alas Roban, banjur didadekake sawah sakperlu kanggo nyukupi kabutuhan pangane para prajurit sing arep nyerang Batavia. Kamangka ing sakjerone Alas Roban mau akeh para dhedhemit lan sakjinise sing saba ing alas kono. Manut cerita, sing dadi rajane dhedhemit yaiku Dadungawuk. Dipokusumo lan para prajurite banjur babat alas roban mau, nanging pagaweyane mau kandheg dening para dhedhemit mau. Para prajurite Dipokusumo akeh sing mati dadi korbane dhedhemit mau. Dipokusumo kang ngerteni kahanan sing kaya kuwi dadi bingung arep laporan dening Sultan Agung amarga pagaweyane ora kasil.
Dipokusumo banjur njaluk pitulungan karo Ki Gede Cempaluk, salah sijining punggawa Mataram sing diukum dening Sultan Agung amarga dheweke nglakoni salah marang Sultan Agung. Ki Gede cempaluk saguh ngrewangi pagaweyane Dipokusumo kanggo babat alas amarga disemayani dening Dipokusumoarep dijalukake pangapura marang Sultan Agung. Ki Gede Cempaluk banjur ngutus putrane kang duweni jeneng Jaka Bahu kanggo nglakokaken tugas babat alas mau saperlu arep digawe sawah-sawah, Jaka Bahu banjur mangkat menyang alas Roban.
Ora beda karo Dipokusumo, Jaka Bahu kang lagi babat alas dadi kandheg pagaweyane dening dhedhemit sing saba ing alas kono. Jaka Bahu banjur nglakoni tapa sakperlu pengen ngerteni sebabe para prajurite akeh sing mati. Ora suwe Jaka Bahu nglakoni tapa, dheweke banjur ngerti yen sing nyebabake pagaweyane kandheg yaiku Dadungawuk, raja dhedhemit ing Alas Roban, karo para prajurite. Jaka Bahu banjur perang nglawan Dadungawuk lan para prajurite. Dadungawuk lan para prajurite kasil dikalahake dening Jaka Bahu, banjur pagaweyane Jaka Bahu bisa diterusake.
ujuane Jaka Bahu babat alas Roban kuwi sakperlu arep digawe sawah-sawah, mula Jaka Bahu kudu duweni sumber banyu kanggo ngalirake banyu marang sawah-sawah sing arep digawe mau. Jaka Bahu banjur nggaawe kedhung kanggo ngalirake banyu. Nanging pagaweyane mau yo duweni alangan. Banyune ngalire ora tetep, kadhang ngalire cilik kadhang gedhe. Jaka Bahu banjur nggoleki sebabe banyune mau ngalire ora ajeg. Bareng ngerti sebabe, jebul sumber mau kaline kadhangan watang sing ambruk ing tengah kedhung. Mula banyune ngalire ora ajeg. Jaka Bahu banjur nglakoni tapa maneh ing sakpinggire kali mau supaya bisa entuk kakuwatan kanggo nyingkirake watang mau. Sakwise kuwi Jaka Bahu banjur entuk kakuwatan kanggo nyingkirake watang mau. Banjur pagaweyane nggawe kedhung bisa diterusake. Tlatah ing kono banjur dikenal kanthi jeneng yaiku Batang, saka kasile Jaka Bahu ngemBat waTang mau.
Nanging alangan ora kandheg. Jaka Bahu nemoni alangan maneh olehe nggawe kedhung. Jedhung sing wis digawe dening Jaka Bahu bobol. Jaka Bahu rumangsa bingung  amarga dheweke wis kasil olehe nyingkirake watang mau.  Banjur apa kang nyebabake pagaweyane kandheg maneh? Jaka Bahu kepeksa nglakokake tapa maneh kanggo mangerteni sebabe. Nalika Jaka Bahu rampung tapa, dheweke ngerti yen ing jero kedhung kuwi mau ana gapura istanane para uling. Sejatine kedhung kuwi jebul istanane para uling sing rajane jenenge Kala Drubiksa. Kala Drubiksa seneng gawe geger tumrap uripe manungsa. Jaka Bahu banjur nyebur ing jero kedhung mateni para uling sing ngrusak kedhung mau.
Kala Drubiksa kaget entuk warta saka prajurite yen para prajurite akeh sing mati dipateni Jaka Bahu. Kala Drubiksa ora trima. Kala Drubiksa sing panggonane dirusak karo manungsa tansaya kobongan jenggot. Dheweke banjur menyat lan tandhang dhewe ngadhepi Jaka Bahu. Perange Jaka Bahu lan Kala Drubiksa dadi perang sing gedhe amarga loro karone padha sektine. Ananging Jaka Bahu wis kesel amarga tenagane wis kari sithik kanggo nglawan para prajurite Kala Drubiksa mau. Jaka Bahu bisa kecekel dening Kala Drubiksa kanthi digubet nganggo buntute. Jaka Bahu ora kalah pokal, kanthi tenaga kang wis kari sithik Jaka Bahu bisa ucul saka gubetane Kala Drubiksa. Jaka Bahu banjur mlayu ninggalake Kala Drubiksa sakperlu golek papan kanggo ndhelik kanggo mulihake tenagane.
Ana ing papan pandhelikane, Jaka Bahu ketemu karo Drubiksawati sing jebule adhine Kala Drubiksa. Pancen papan sing dienggo ndhelik Jaka Bahu mau jebul Taman Kaputrene Drubiksawati. Saka panyawange Drubiksawati, dheweke banjur thukul rasa katresnan tumrap Jaka Bahu, Drubiksawati banjur nyedhaki Jaka Bahu banjur loro karone padha kenalan. Mawi kuwi Jaka Bahu ngerti yen Drubiksawati kuwi adhine Kala Drubiksa sing wis kebacut tresna marang Jaka Bahu. Ngerti kahanane sing nguntungake Jaka Bahu, mula Jaka Bahu banjur njaluk tulung marang Drubiksawati golek wadine Kala Drubiksa kanthi syarat gelem nampa katresnane Drubiksawati. Drubiksawti kang ora seneng marang tumindhake Kala Drubiksa nyanggupi, nanging Jaka Bahhu ora kena mateni Kala Drubiksa.
Jaka Bahu banjur dicolongake pedhang Swedhang kang dadi sumbere tenagane kasektene Kala Drubiksa. Sakwise Jaka Bahu entuk pedhang swedhang mau, Jaka Bahu banjur mangkat maneh ngrampungake perange nglawan Kala Drubiksa lan para prajurite sing uga lagi nggoleki Jaka Bahu. Pancen bener, kanthi pedhang swedhang mau Kala Drubiksa tenan kasil dikalahake dening Jaka Bahu. Kala Drubiksa banjur mlayu menyang lor alas roban. Jaka Bahu ngoyak nganti kecekel, sakwise kecekel ing Kali Kramat, Kala Drubiksa banjur nyerah maranmg Jaka Bahu lan perange loro karone mau kandheg, nanging dadi rundhingan utawa prajanjen loro karone mau ing Kali Kramat. Kasile rundhingan mau menawa Kala Drubiksa ora bakal ngganggu maneh tumrape uripe manungsa, nangingdheweke diwenehi panggonan ing Alas roban sisih lor kango papan uripe. Kala Drubiksa uga entuk jupuk jatah kanggo uripe saka hasil bumine manungsa, ananging sithik wae lan ora entuk ana kang mangerteni. Pedhang Swedhang mau banjur ditancepake ing sakpinggire Kalli Kramat. Wong-wong sing padha ngerti yen Kala Drubiksa kasil dikalahake dening Jaka Bahu rumangsa seneng, banjur nganakake syukuran ing dhuwur Kali Kramat.
Kanthi Jaka Bahu bisa ngalahake Kala Drubiksa, mula kedhung sing lagi dibangun mau kasil dadi. Jaka Bahu uga kasil olehe babat Alas Roban, mula Alas Roban mau didadekake sawah. Sawah-sawahmau dadi tlatah kang subur amarga banyu sing ngalir saka kedhung lancar. Jaka Bahu banjur bali menyang Mataram nglaporake hasile mau dhumateng Sultan Agung. Sultan Agung rumangsa bungah banget senenge ngerteni pagaweyane Jaka Bahu mau. Kanggo imbalan, Jaka Bahu didadekake bupati ing Kendal. Nanging sakdurunge kuwi Jaka Bahu diwenehi tugas maneh karo Sultan Agung. Tugase yaiku njupuk putri sing jenenge Retno Rantan Sari sing dititipake ing dhusun Kalisalak. Sultan Agung pengen ndadekake Retno Rantan Sari dadi bojone.jaka Bahu banjur mangkat menyang dhusun Kalisalak
Tekan panggonane, Jaka Bahu rumangsa kesengsem karo kaendahan ing sakiwo tengene pangonane Retno Rantan Sari. Jaka Bahu banjur nemoni Pak Wongso, wong sing dititipi Retno Rantan Sari lan ngomong yen dheweke diutus dening Sultan Agung sakperlu mboyong Retno Rantan Sari arep diboyong menyang Mataram. Retno Rantan Sari jebul wong wedok sing pancen ayu banget ora ana tandhingane. Kanthi ayune kuwi mau Jaka Bahu banjur kesengsem lan tresno marang Retno Rantan Sari. Semono uga Retno Rantan Sari, dheweke uga tresna marang Jaka Bahu. Jaka Bahu rumangsa bingung. Menawa Jaka Bahu mboyong Retno ning Mataram, dheweke ora lila yen Retno Rantan sari jejeran karo Sultan Agung, nanging saumpama dheweke ora kasil mboyong Retno, Jaka Bahu wedi menawa Sultan Agung duka. Jaka Bahu banjur bali mennyang omahe sakperlu njaluk wejange Ki Gede Cempaluk.
Ing ngomah, Ki Gede Cempaluk uga rumangsa bingung. Dheeke uga ngerteni manahe Jaka Bahu, putrane. Ki Gedhe Cempaluk banjur nggoleki akal supaya bisa nggolek wong wedok sing ayune padha karo Retno Rantan Sari, banjur digawa menyang Mataram. Ing dhusun Kalibeluk ana kenya ayu sing ayune padha Retno Rantan Sari, rupane uga mirip. Ngerteni bab iku, Ki Gede Cempaluk banjur ngongkon Jaka Bahu lunga menyang Kalibeluk sakperlu njaluk kenya ayu mau sing jenenge Endang Wuranti. Rupane pancen mirip tenan. Wong tuwane Endang Wuranti ngijinke, mula Endang Wuranti kasil digawa dening Jaka Bahu. Endang Wuranti dikongkon nyamar dadi Retno Rantan Sari banjur digawa menyang Mataram sakperlu diwenehake marang Sultan Agung. Banjur Retno Rantan Sari bisa kasandhing karo Jaka Bahu dadi bojone. Sultan Agung banjur ngajak Endang Wuranti lungguh jejer bebarengan ing singgasanane, nanging Endang Wuranti sing mung wong biyasa banjur semaput. Sultan Agung banjur sulika marang Jaka Bahu. Sakwise Endang Wuranti sadar, dheweke ditakoni marang Sultan Agung. Endang Wuranti kang wong biyasa ngandha yen dheweke kuwi dudu Retno Rantan Sari, nanging Endang Wuranti saka dhusun Kalibeluk, anake wong tukang dodol serabi. Endang Wuranti ora diiukum dening Sultan Agung banjur dikongkon bali dening Sultan Agung menyang dhusune.
Sultan Agung duka ngerteni kahanan kuwi mau. Dheweke rumangsa diapusi, banjur ngongkon Jaka Bahu ngadhep dheweke. Sakwise kuwi Jaka Bahu disengeni marang Sultan Agung. Jaka Bahu banjur diwenehi ukuman supaya Jaka Bahu entuk tugas-tugas liyane sing luwih abot tinimbang tugas babat alas roban lan gawe kedhung ing Kali Kramat. Tugas pisanan yaiku dheweke diutus babat alas Gambiran, banjur diwenehi tugas-tugas liyane nganti dianggep cukup kanggo nebus salahe marang Sultan Agung.


Gambar: 
http://www.google.co.id/imgres?q=kabupaten+Batang&um=1&hl=id&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:en-US:official&biw=1366&bih=651&tbm=isch&tbnid=R8kuOGr_i_mJ9M:&imgrefurl=http://kuwarasanku.blogspot.com/2011/05/logo-kabupaten-batang.html&docid=opP2AP-xCMei5M&imgurl=https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgXl5OkNW9DLxEnULbAaRwNFFzKJvA5WZ8Tw_itjZT33KQFNpKRb23jWVgoLDoNQTuBhCSxYDThUTcKM92bUErJWvl2TDPNyCNvgvAphw9BW16V61KquUu_AH7ubOWYUq4XWuBLJ8LK4-aE/s1600/Kab.%252BBatang.jpg&w=678&h=678&ei=x28GT8KBBcHYrQfFs9joDw&zoom=1 

 (Dipunsarikaken saking Foklor Eks Karesidenan Pekalongan; dening mba Nana BSJ 2005 Universitas Negeri Semarang).